حفاظ ایمنی
حفاظها در طول راه برای محافظت وسیله نقلیه منحرف شده از برخورد با یک مانع صلب تر یا برای محافظت از پرت شدن به یک شیب عمیق مورد استفاده قرار می گیرند . هر جا استفاده از حفاظ ضروری باشد باید در دورترین نقطه ممکن از (حداقل 0.8 متر از قلۀ شیب به طرف باند سواره رو به منظور
استحکام پایه حفاظ ) لبه سواره رو نصب شوند تا امکان برخورد وسایل نقلیه با آنها به حداقل برسد . از دیدگاه مهندسان ترافیک نصب حفاظها موقعی ضروری است که مانعی غیر قابل جابه جایی یا تغییر وضعیت وجود داشته باشد و وسایل نقلیه از برخورد با آن محافظت شود . موارد بسیار زیادی از طراحی و یا نگهداری نامناسب حفاظها وجود دارند و تصادفات مرگبار با آنها نشان می دهد که فقط سپر کردن یک مانع هدف نیست و باید مواردی همچون طراحی، اجرای صحیح و نگهداری و تعمیر منظم و به موقع را توسط یک سیستم نظارتی قوی مدنظر قرار داد و کنترل نمود. و با توجه به شیبهای کناره راه، لزوم نصب حفاظ تأیید می گردد
4. - با استفاده از نمودار شکل 1
توضیح این که استفاده از این نمودار فقط به منظور لزوم نصب حفاظ با توجه به ارتفاع خاکریز می باشد و برای موانع دیگر کناره جاده لزوم نصب حفاظ باید مجدداً بررسی گردد.
با توجه به فضایی که پشت حفاظهای نیمه صلب و انعطاف پذیر باید وجود داشته باشد تا تغییر شکل نرده فلزی حفاظ پس از برخورد را پوشش دهد ، چنان چه فضای کافی در کنارۀ راه موجود نباشد (مانند لبه جاده های کوهستانی ) استفاده از حفاظهای صلب (بتنی) اجباری است . در غیر این صورت طراح می تواند با توجه به میزان فضای در اختیار و سایر پارامترهای طراحی ، نوع حفاظ ر ا از میان حفاظهای نیمه صلب و انعطاف پذیر (فلزی) انتخاب نماید.
1-4-1 مشخصات حفاظهای کناری
بسته به رفتار حفاظ، به هنگام برخورد و میزان تغییر شکل آنها حفاظها به 3 ردۀ انعطاف پذیر،انواع مختلف حفاظها در چارچوب این تقسیم بندی را - نیمه صلب و صلب تقسیم می شوند .
طراحی و نصب حفاظها
ضوابط نصب حفاظ بر این اساس قرار دارد که آن را باید در محلهایی نصب نمود که احتمال بروز یا فراوانی تصادفهای بالقوه را کاهش دهد . این ضوابط ممکن است بر اساس تحلیل موضوعی از شرایط کناره راه یا مطالعه نسبت منافع به هزینه ها (تحلیل هزینه ها در طول عمر مفید)، باشد. در حالت دوم می توان بر اساس تحلیل منطقی عوامل مؤثری از قبیل سرعت طراحی و حجم ترافیک در رابطه با خصوصیات حفاظ و همچنین هزینه های مربوطه و هزینه تصادفات، عمل نمود . 3 گزینه را می توان مورد ارزیابی قرار داد:
-1 حذف یا کاهش منطقه مورد نظر به طوری که نیازی به محافظت نداشته باشد.
-2 نصب حفاظ مناسب
-3 رها نمودن منطقه به صورت محافظت نشده
آخرین گزینه معمولاً در حالتهایی که احتمال وقوع تصادف پایین است از نظر هزینه جواب می دهد. موارد اصلی استفاده حفاظ حفاظت از خاکریزی ها یا مو انع می باشد . حفاظها را ممکن است برای حفاظت عابرین پیاده، حیاط مدارس، یا دوچرخه سواران نیز مورد استفاده قرار داد . ضوابط محکمی در این قبیل موارد وجود ندارد و هرکدام با توجه به مزایای آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
خاکریزی ها
عوامل اصلی مؤثر در تعیین نیاز به حفاظ، ارتفاع و شیب جانبی خاکریزی است . این ضوابط بر اساس مطالعه شدت مسائل موجود روی خاکریزی و در رابطه با برخورد با حفاظ جانبی است. در شکل مزبور تأثیر هزینه های اجرایی در نظر گرفته نشده است.
2-5-1 موانع
موانع کناری شامل حاشیه غیر قابل عبور و موانع ثابت مصنوعی (مانند دیوارهای بالاسری آب روها یا پایه های سازه ها ) یا طبیعی (مانند درختان ) می گردد. این موانع عامل بروز بیش از ( 30 %) تلفات جاده ای می باشند
نیاز به حفاظ بستگی به ماهیت مانع و احتمال برخورد با آن را دارد .
بالی شکل نمودن انتهای حفاظ
انتهای حفاظهای کناری راه ها باید به صورت بالی شکل (دارای عقب نشینی متغیر نسبت به لبه مسیر اصلی حرکت ) باشد، از رسیدن رانندگان به خطر یا مانع جلوگیری کند .
- ۹۵/۰۱/۱۹