آیین نامه طرح هندسی راه های ایران
ضربه گیرهادر جاده
ضربه گیرها سیستمهایی هستند که از برخورد وسایل نقلیه به اشیای ثابت جلوگیری می کنند . این کار به دو صورت انجام می گیرد:
-1 کاهش دادن سرعت وسیله نقلیه تا متوقف کردن آن وقتی که برخورد از مقابل صورت می گیرد.
-2 تغییر دادن جهت حرکت وسیله نقلیه وقتی برخورد از کنار صورت می پذیرد.
ضربه گیرها برای موانعی به کار می روند که داخل ناحیه عاری از مانع قرار دارند و امکان از بین بردن، جابه جایی به بیرون از محدوده و یا طراحی آنها به صورتی که قابل شکستن نباشند وجود ندارد. ضربه گیرها به دو نوع وزنی و جذبی تقسیم می شوند . اگر ضربه گیری بر اساس اصل انتقال، انرژی جنبشی وسایل نقلیه منحرف شده از مسیر را بگیرد ضربه گیر وزنی نامیده می شود و non-redirective
اگر ضربه گیری انرژی جنبشی وسایل نقلیه را جذب نماید آن را ضربه گیر جذبی می نامند
کاربردهای ضربه گیر
ضربه گیرها برای حفاظت در برابر موانع منفرد مناسب مانند پایه های پل می باشند . در جاده های با سرعت و حجم بالای ترافیک که انتظار وقوع تعداد زیادی تصادف شدید وجود دارد، استفاده از ضربه گیرها بسیار مفید و مؤثر است . ضربه گیرها در جاد ه های محلی کمتر استفاده می شوند چرا که به طور معمول سرعت حرکت در این گونه راه ها پایین است. برخی اوقات به دلیل باریک بودن کنارۀ راه لازم شده تا شیء در فاصله کمی از راه قرار داده شود که در این موارد از ضربه گیر جهت کاهش صدمه ناشی از برخورد استفاده می شود . کاربردهای دیگر این سیستمها عبارتند از قرارگیری در انتهای خیابان بن بست برای حفاظت از کارگران مشغول به کار و ابزارآلات متحرک تعمیرات از T و یا تقاطعهای ضربه گیرهای متحرک استفاده می شود.
انتخاب نوع ضربه گیر
به طور کلی 3 نوع ضربه گیر متداول در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد:
Material crushers -1 ضربه گیر متشکل از مواد خردشونده
Sand throwers -2 ضربه گیر متشکل از سلولهای پر از ماسه
Water throwers -3 ضربه گیر متشکل از سلولهای پر از آب
در انتخاب نوع ضربه گیر مسائل اقتصادی و نیز امکانات در دسترس نقش اساسی ر ا بازی می کند . میزان اقتصادی بودن ضربه گیر مورد استفاده در طول زمان نصب آن، به تعداد ضربه هایی که انتظار می رود تحمل داشته باشد بستگی دارد.
برای جاده های محلی که حجم ترافیک پایین بوده و انتظار نمی رود که تصادفات زیادی رخ دهد نصب ضربه گیر مدرن مقرون به صرفه نیست . در این گونه موارد استفاده از بشکه های پلاستیکی پر از ماسه معمولی مناسب تر است که در واقع یک نوع ضربه گیر وزنی است و در برخوردها بر اساس قانون اندازه حرکت کار می کند.
در ایران نظر به امکانات مالی موجود از ضربه گیرهای بشکه ماسه ای بیشتر استفاده می شود که با توجه به سادگی نسبی چیدمان و تهیه و ساخت آنها و نیز وسیع بودن دامنۀ عملکرد (پوشش طیف وسیعی از برخوردها)، به سایر انواع ضربه گیر موجود ترجیح داده می شوند.
ضربه گیر بشکه ماسه ای
سیستم ضربه گیر بشکه ماسه ای از تعدادی محفظه پلاستیکی (بشکه) از جنس پ لی اتیلن تشکیل می شود که داخل آن از ماسه پر می گردد و به صورت منظمی در مناطق خطر چیده می شود . هر محفظه شامل یک قطعه بشکه با یک درپوش و در بعضی مواقع یک پوشش مخروطی است . این پوشش مخروطی جهت تنظیم ارتفاع ماسه و وزن کلی بشکه به کار می رود .
- ۹۵/۰۱/۱۹